Thursday, August 17, 2017

ArduPlane

Assalamualaikum wbt. 

Posting kali ini adalah berkenaan dengan arduplane. Di USM kini dihangatkan dengan penggunaan apm dengan menggunakan airplane. Seterusnya menjadikan sebuah rc airplane menjadi kepada sebuah uav yang boleh dikawal seperti uav sebenar. Tapi ianya tetap sebuah rc plane yang kecil.

Posting kali ini bukan lah satu posting tutorial, tetapi lebih kepada sharing pengalaman kepada apa yang akan saya lalui dalam pengembaraan mengenali ilmu baru setiap hari. (kalau professor diorang suka baca buku, tetapi sbg seorang engineer, benda macam ni lah yang kami gilai). hehe.

Oleh itu dari mana kita nak mula? Saya mulakan pengalaman apm ini dengan menggunakannya untuk membuat penerbangan fpv. Penerbangan yang menggunakan camera dan mempunyai semua data di hadapan anda. Akibat terpengaruh dengan video ni yang diulang 10 -15 kali sehari.


So kenapa nak tulis blog? Ya sebab nak share apa yang saya lalui dalam bahasa melayu. Ianya agak sukar pada mulanya (sebelum ini ada pengalaman arducopter) sebab nak ingat balik, tetapi best gak la..stress sikit, dan dapat keluar dari ruang selesa menjadikan kita kepada insan yang baru.

29/8/2017.

Hari hari tengok flitest dan memang best. Hari ni ternampak satu video yang memang boleh buat. Menggunakan Bixler atau Skysurfer Glider untuk pasang camera di hadapan. Ikut kata mentor, cuba selidik dahulu apa yang kita nak mula, dan kemungkinan 99.999% orang lain dah buat. Ya. Memang dah ada yang buat. InsyaALLAH boleh buat macam ni.





Cara paling cepat untuk merasai apa yang dilihat oleh pilot. Tetapi bukan apa yang dirasai oleh pilot ya.


No comments:

Post a Comment